فناوري اينترنت، با گذشتن از موانع و جزر و مد هاي زياد، توانسته است به جايگاه فعلي خود برسد. سطح رقابت شديدي كه امروزه در بازار طراحي سايت وجود دارد، باعث شده است تا برخي از وب سايت ها به فراموشي سپرده شوند؛ زيرا همواره ميليون ها وبسايت در حال تلاش براي رساندن سطح خود به بهترين جايگاه ممكن و جذب مشتريان بالقوه خود هستند.
با نگاهي كوتاهبه طراحي سايت هاي مدرن متوجه ميشويم كه سطح كيفي آن ها با وجود تلاش هاي بسيار به خطر افتاده است. به دليل تلاش براي جذب مشتريان بيشتر، صاحبان وب سايت معمولا بسياري از انگيزه هاي حقيقي در راه ايجاد وب سايت بدون نقص را فراموش كردهاند. كارشناسان وب و كارشناسان سئو اغلب مراحل را به طورناقص انجام ميدهند و به همين دليل معمولا با نرخ تبديل پايين يا ميزان بازده بالا رو به رو مي شوند. روش هاي بسيار زيادي براي افزايش بازديد و حتي الگوهاي زيادي نيز براي افزايش نرخ تبديل يا محافظت از وب درميان آمده است، اما متاسفانه اغلب آن ها كارايي لازم را ندارند.
در حال حاضر ايده اي با عنوان " ناوبري يا نويگيشن (Navigation) عالي چيست؟" در طراحي سايت مورد بحث است.
بسياري از افراد بر اين باورند كه هر وب سايت تاثير روحي و روان شناسانه خود را بر روي ذهن كاربران دارد و حتي يك نويگيشن ساده بر روي وب سايت مي تواند تاثير خارقالعادهاي داشته باشند.
وب سايت Uber (بزرگ ترين سازمان تاكسيراني اينترنتي جهان)، نمونه اي بدون نقص يا وب سايتي شيك از نظر طراحي سايت نيست؛ بلكه حس آزادي وب سايت است كه بازديدكننده در هنگام بازديد از وب سايت آن را حس مي كند. اگر وب سايت قادر به ارائه هدف و نقش خود به مخاطبان نباشد، سرمايه گذاري بر روي آن اتلاف وقت است و غير معقول به نظر مي رسد. از نظر كسب و كار، اين گونه وب سايت ها هيچ گونه جايگاهي براي مشتريان خود ندارند.
9 روش مستقيم براي رسيدن به نويگيشن يا ناوبري كامل
1. كليك هاي حداقل - كليك هاي كوچك
كاهش تعداد كليك هاي موس باعث مي شود بازديد كننده راحت تر بتواند از صفحه اي به صفحه ديگر مراجعه كند؛ اين عامل مهم يكي از عواملي است كه توسط افراد بسياري ناديد گرفته مي شود. برخي از افراد سعي ميكنند وب سايت خود را به گونه اي طراحي كنند كه تعداد كليك هاي موس را كاهش دهند و در نتيجه، نظرات مثبتي از مشتريان خود دريافت مي كنند. اما، اين روش ممكن است براي تمامي افراد پاسخ مناسبي نباشد؛ به همين جهت پيشنهاد گزينه هاي ناوبري يا نويگيشن (Navigation) متعدد در طراحي سايت مي تواند كليد موفقيت شما باشد.
2. پيمايش (Scroll) حداقل
اگر براي رسيدن به دكمه و بخشي خاص از يك طراحي سايت ، بايد صفحه را از بالا به پايين بكشيد ممكن است پس از مدتي خسته شويد. بسياري از افراد ترجيح ميدهند بر روي چنين وب سايتي توقف نكنند. ناوبري وب سايت بايد برنامه ريزي شده باشد، كه اين امر به افراد اطمينان مي دهد كه با عمليات پيمايش يا اسكرولينگ حداقل مواجه هستند. در صورت امكان، "”Above the fold navigation مي تواند گزينه اي مناسب براي تمامي بخش هاي مهمي كه در قسمت بالاي وب قرار گرفته اند باشد. مزاياي اين گزينه اين است كه بازديد كننده هاي سايت تمامي اطلاعات مهم و ضروري را بدون كشيدن وبسايت به سمت پايين، در قسمت بالاي آن مشاهده مي كنند.
3. توضيحاتي كه توسط خودتان ارائه شده است
با استفاده از كارت پستال، مي توانيد قالب هاي ايميل را بدون هيچ گونه مهارت برنامه نويسي ايجاد و ويرايش كنيد! هم اكنون مي توانيد با استفاده از ابزارهايي كه با بيش از 100 قالب، براي كمك به ايجاد قالب هاي ايميل سفارشي توليد شده اند، در زمان دل خواه از آن ها استفاده كنيد و بهره ببريد.
تصور كنيد وب سايتي را مورد بازديد قرار ميدهيد كه هيچ گونه توضيحات يا Caption در آن ارائه نشده است. ممكن است اين سوال برايتان پيش بيايد كه هدف اين طراحي سايت چيست؟ در چنين موقعيتي چه كاري انجام مي دهيد؟ ممكن است با خود فكر كنيد كه جستجو در سايت هاي ديگر ممكن است پاسخ بهتري براي شما به همراه داشته باشد. بسياري از ما توضيحات و زيرنويس هاي وب سايت ها را تنها يك بار مشاهده مي كنيم و از آن رد مي شويم، اما اين امر غير قابل اثبات است. عنوان ها و زير نويس هاي وب سايت بايد طوري تنظيم شود كه براي بازديد كنندگان آموزنده باشند و باعث شود آن ها مجددا به وب سايت شما بازگردند.