جمعه ۱۱ آبان ۰۳

شناخت سهولت يادگيري (learnability) براي طراحي وب: راه حل ها و بهترين روش ها

۱۲ بازديد

طراحي سايت قابل يادگيري سخت تر از چيزي است كه به نظر مي رسد. هدف در اينجا مطابقت وب سايت با UX استاندارد است كه بازديد كننده ها بتوانند به اساني وب سايت را درك كنند.

 

طراحان اپليكيشن هاي موبايل از طريق onboarding (كه به افزايش زمان ماندن كاربر در سايت و استفاده از ان گفته مي شود و باعث مي شود كاربران رابط كاربري طراحي سايت را ياد بگيرنند) به اين هدف مي رسند. اما وب سايت ها هميشه نمي توانند اموزش هاي طولاني براي اموزش رابط كاربري (يادگيري نحوه ي استفاده از وب) ارائه كنند.

بياييد نگاهي به سهولت يادگيري و چگونگي به كار بردن تكنيك هاي ان براي طراحي سايت بياندازيم. اكثر بازديد كننده ها مي دانند چگونه در وب سايت جست و جو كنند بنابراين سهولت يادگيري در مورد ساختن رابط كاربري قابل يادگيري نيست بلكه پيروي از قوانين و قراردادها به منظور سهولت استفاده از سايت مي باشد.

چرا سهولت يادگيري مهم است؟

كاربران وقتي كه ياد مي گيرند چگونه از يك رابط كاربري طراحي سايت استفاده كنند بيشتر جذب ان مي شوند. از طرف ديگر، انها از رابط هاي كاربري كه بسيار پيچيده هستند دوري مي كنند.

هدف از طراحي سايت بر اساس سهولت يادگيري افزايش ماندگاري كاربران است. شما مي خواهيد به انها كمك كنيد كه استفاده از وب سايت شما را به سرعت ياد گرفته تا به استفاده از ان ادامه دهند. از اين طريق شما كاربران تكراري بيشتري جذب مي كنيد و ميانگين بازديد صفحه اي شما كم تر مي شود.

طراحي تعاملي بايد قابل يادگيري و اسان باشد يا حداقل نبايد مستلزم اموزش رابط كاربري به كاربران توسط طراحان باشد. اما اموزش براي نرم افزار هاي پيچيده مانند فوتوشاپ لازم است ولي يك وب سايت نرم افزار پيچيده نيست. براي مثال، همه وب سايت امازون را مي شناسند. اين وب سايت پر از هزاران طبقه بندي مختلف و ميليون ها محصول است. با اين همه محتوي انتظار مي رود كه اين وب سايت يك فاجعه باشد. با اين وجود جست و جو و چرخيدن در امازون واقعا سخت نيست. چرا؟

زيرا امازون بر سازه هاي مرتبط و مناسب براي كمك به درك رابط كابري طراحي سايت تمركز مي كند. با وجود عناصر صفحه ي پيچيده بيشتر هميشه نياز به اتكا بر روش هاي هميشگي براي يادگيري استفاده از وب نيست. براي مثال توييتر از راهنمايي هاي كوچك وقتي كه روي برخي عناصر در UIنگه مي داريد استفاده مي كند.

هدف انها از اين كار تقويت كردن تعامل كاربر و كمك به استفاده كردن انها از توييتر مي باشد. اين روش يك راه گارانتي شده براي افزايش استاندارد هاي كلي كاربر و ميزان نگهداري كاربران است.

با دانستن اينها، بياييد به تعداد كمي تكنيك براي سهولت يادگيري وب سايت بپردازيم.

اشنايي با تكنيك ثبات گونه ها

همان گونه كه ميدانيد يك رابط كاربري ثابت براي يك طراحي سايت خوب ضروري مي باشد. به اين معني كه طراحان بايد از عناصر صفحه ي متداول كه كاربران با انها اشنا هستند، استفاده كنند و انها را در دراز مدت يكسان نگه دارند.

برخي از عناصر خاص بايد در يك مكان در هر صفحه باقي بمانند. براي مثال ناوبار سايت، لوگو و مكان محتواي اصلي بايد به اساني قابل دسترسي باشند.

اما اپليكيشن هاي پيچيده تر بايد فراتر از محتواي اطلاعاتي بروند. براي مثال Dropbox را در نظر بگيريد كه از زمان راه اندازي ان به طور اساسي يكسان باقي مانده است. وقتي كاربران رابط كاربري Dropbox را ياد مي گيرد ديگر نيازي به يادگيري دوباره ي ان پيدا نمي‌ كنند. كه اين موضوع هدف ثبات گونه ها است. وقتي كه كسي براي بار دوم وارد Dropbox مي شود از قبل با استفاده از ان اشنا هست و وقتي كه براي مدتي از ان استفاده مي كند با UI ان اشنا شده و از ان انتظار دارد كه يه يك روش يكسان عمل كند.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/56/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.