آژانس John Cabot پس از بررسي 1,324 نفر در انگلستان دريافت كه كاربران وب پس از مشاهده ي پيام "غير ايمن" در وب سايت ها، به نوعي اشتياق خود براي مشاهده ي وب سايت را از دست مي دهند و در موارد بسيار زيادي از جستجو در سايت مورد نظر منصرف مي شوند. اما بحث امروز در رابطه با واكنش سريع و بدون فكر به اين پيغام نيست، بلكه نتايج بررسي ها و تحقيقات انجام شده نشان داد كه مشاهده ي پيغام ذكر شده بر روي رفتار كاربران و احساس آن ها نسبت به وب سايت و برند مورد نظر نيز تاثير بسزايي دارد و چه بسا سئو ي آن را به خطر ميندازد .
ترس و بي ميلي
از سال 2014، HTTPS تبديل به سيگنال اصلي سئو در گوگل شده است، و از جولاي سال 2018 (تير ماه 1397) به بعد، شركت گوگل تصميم گرفت تا تمامي وب سايت هاي HTTP را در مرورگر "كروم" خود با نام "غير ايمن" علامت گذاري كند. با اين وجود، نتايج اين بررسي نشان مي دهد كه نزديك به 47 درصد افراد تا حدودي معناي اخطاري كه آن را مشاهده مي كردند، مي دانستند. نزديك به 46 درصد نيز اعلام كردند كه مايل نيستند اطلاعات شخصي يا مالي خود را با اين گونه وب سايت ها به اشتراك بگذارند و 64 درصد از گروه ذكر شده گفتند كه در صورت مشاهده با چنين اخطاري، سايت را بلافاصله ترك خواهند كرد.
ساير نگراني هاي كاربران عبارتند از:
- دستگاه آن ها در معرض ويروس قرار داشت – 14 درصد
- وارد صفحه اي تقلبي از وب سايت مورد نظر خود شده بودند – 12 درصد
- محتواي مورد نظر آن ها قابل اعتماد و بر اساس حقايق و دانسته هاي معتبر نبود – 9 درصد
- استفاده از اطلاعات بخش ثبت نام كاربران براي Spam Mail – 8.4 درصد
نتايج اين بررسي همچنين نشان مي دهد بسياري از افراد نگران اين هستند كه اطلاعات بخش Search History يا تاريخچه ي جستجوي آن ها به فروش برسد.
تاثير بر روي احساس و نظرات افراد نسبت به برند مورد نظر
با توجه به انتظارات متفاوت افراد از برند مورد نظر، پيغام "غير ايمن" تاثير بسزايي بر روي نظرات و انتظارات افراد از برند مورد نظرشان داشته است كه به طور مستقيم روي سئو تاثير مي گذارد . اما جان لوئيس، خرده فروش آمريكايي، تا حدي با اين ايده مخالف بود و اعلام كرد در اكثر موارد، وفاداري، اعتبار و مشتري مداري برند مورد نظر مي تواند بر پيغام "غير ايمن" در وب سايت غلبه كند.
به هرحال، با توجه به ايده ها، بررسي ها و تحقيقات ذكر شده به نظر مي رسد هشدار "غير ايمن" مبحثي بسيار مهم است و امروزه نرخ تبديل سئو يا ماندن كاربران در سايت (Conversion Rate) به شدت تحت تاثير اين پيغام اخطار قرار دارد.
چرا بايد به اين پيغام اهميت دهيم
نتايج بالا نشان مي دهد نيمي از جمعيت آماري اين بررسي نگراني زيادي از بابت اين پيغام نداشتند. بنابراين هنگام مواجهه با اين اخطار، نيمي از اين افراد واكنش خاصي نشان نمي دهند، اما تركيب HTTPS به عنوان عاملي براي سئو و واكنش هاي ناخواسته ي بازديد كنندگان در هنگام مشاهده ي پيغام "غير ايمن"، در واقع ضرورتي براي به كار گيري رمزگذاري (Encryption) HTTPS است. به عبارتي ديگر، هيچ بهانه اي براي عدم به كارگيري HTTPS وجود ندارد.
John Cabot دريافت كه علاوه بر اين بررسي، همچنان ميليون ها وب سايت با اخطار "غير ايمن" وجود دارند.