طراحان، همواره در رابطه با ساختارهاي گريد يا شبكه مانند صحبت مي كنند. محبوبيت اين ساختارها به دور از تعجب نيست؛ زيرا گريد ها مانند پايه و استخوان بندي تمامي پروژه هايي است كه مربوط بهطراحي سايت مي باشند.
اما استفاده از قانون يك سوم - يك گريد مبتني بر رياضي - براي طراحي سايت هايي كه قدمت آن ها به هزاران سال مي رسد چگونه است؟ آيا طراحان تا به حال به اين مورد فكر كرده اند؟
پاسخ اين سوال بايد مثبت باشد.
قانون يك سوم مسئله اي سيار مهم در بخش گريد ميباشد؛ كه ميتواند چگونگي نگاه مردم به تصاوير، وب سايتها و ساير اطلاعات بصري را توصيف كند و توضيح دهد. انجام اين كار، چه به صورت غريزي و چه از روي قصد، حتمي است و تقريباً تمامي افرادي كه به يك تصوير نگاه ميكنند، تصوير مورد نظر را با استفاده از تئوري كه پشت اين گريد وجود دارد تحليل ميكنند.
قانون يك سوم چيست
قانون يك سوم داراي سه فريم يا چهارچوب در قسمت عرض و سه فريم يا چهار چوب در قسمت طول مي باشد كه مي تواند بر روي يك تصوير قرار بگيرد و به طراحان، اطلاعات زيادي در رابطه با چگونگي جهتگيري چشم ها هنگام نگاه كردن به يك تصوير يا طراحي سايت خاص منتقل كند. گريد به طراحان و عليالخصوص عكاسان كمك ميكند تا بتوانند چگونگي و جهت نگاه شخص به يك تصوير را درك كنند.
تمامي بلوك ها در قانون يك سوم داراي يك اندازه مي باشند (9 بلوك در كل)؛ اما اين بلوك ها مي توانند بسته به پروژه موردنظر، داراي اندازه و شكل هاي متفاوت باشند. تمامي بلوك ها يا كل گريد، تمامي پروژه يا شبكه كامل را مورد پوشش قرار مي دهند يا مي توانند بر روي يك تصوير كامل يا اسكرين شات قرار بگيرند.
فوايد گريد
اين گريد، در چندين نكته مهم كمك بزرگي به طراحان مي كند كه اين نكته ممكن است كمي باعث تعجب شما باشد.
سوي نگاه، هنگام نگاه كردن به طرحي خاص معمولا از سمت بالا به پايين و سپس از چپ به راست مي باشد.
بهترين طراحي سايت ، به معناي طراحي سايت متقارن نيست. بيشترين مكان بازديد شده در نگاه به يك طراحي سايت ، با توجه به قانون يك سوم، قسمت داخلي گوشه پايين بلوك بالايي مي باشد.
حتي اگر درهنگام طراحي سايت ، قانون يك سوم را در ذهن خود در نظر نمي گيريد، اين قانون همچنان قابل اجرا است.
تمركز
به اين فكر كنيد كه چگونه اين اصول ميتواند در طراحي سايت شما مورد استفاده قرار بگيرد. هر كاربر بر روي قسمت هاي داخلي گريد قانون يك سوم تمركز مي كند. بخش كانوني شماره يك، تقاطع يا قسمت داخلي بخش بالاي گريد و سمت چپ آن مي باشد - 41% چشم ها در اين قسمت توقف مي كنند و به اين قسمت از تصوير يا صفحه نگاه مي كنند. اين امر باعث ميشود اين بخش يا مكان از تصوير، بهترين قسمت براي قرار گيري لوگو يا ساير اطلاعات كليدي و مهم باشد.
پس از قرارگيري نگاه ها به اين سمت، چشم ها به تقاطع يا بخش داخلي زيرين اين قسمت منتقل ميشوند - سپس كاربران، تقاطع قسمت داخلي بالا و سمت راست اين بخش را نگاه مي كنند و در آخر به تقاطع يا قسمت داخلي پايين و سمت راست آن خيره ميشوند. بهتر است به اين نكته نيز اشاره كنيم كه كمتر از 15 درصد افراد بر روي قسمت يك سوم پاييني صفحه تمركز مي كنند؛ طراحان بايد به اين نكته توجه كنند و به مكان قرارگيري اطلاعات نيز حساسيت خاصي نشان دهند.