جمعه ۱۱ آبان ۰۳

ادامه قوانين Gestalt

۱۳ بازديد

قانون شكل و زمين

قانون شكل و زمين توضيح مي دهد كه چطور مي توانيم يك رقم را نسبت به پس زمينه كه در اطراف آن جريان دارد درك كنيم. عوامل متعددي وجود دارد كه ممكن است به اين پديده كمك كند. اول از همه، يك شكل تعريف شده داراي ظاهر برجسته تر است در حالي كه يك پس زمينه به نظر نمي رسد. علاوه بر اين، اگر يك شي در بالاي ديگري قرار گيرد، در اين صورت يك رقم در يك پس زمينه قرار مي گيرد، تصور عمق ظاهر مي شود و بنابراين اين رقم در واقع به نظر مي رسد در بالاي پس زمينه قرار دارد.

يكي ديگر از دلايلي كه منجر به اين فرضيه رقم زمين مي شود اين است كه در صورتي كه يك خط مرزي بين هر دو اشيا وجود داشته باشد، بيشتر احتمال دارد متعلق به شكل و نه پس زمينه باشد. شكل 6 نشان مي دهد چگونه ما چندين لوگو را روي پس زمينه رنگي قرار مي دهيم. فقط آرم ها درك مي شوند، نه شكل هايي كه از قرار دادن لوگو در پس زمينه رنگي حاصل مي شود.

قانون سادگي

قانون ساده سازي نشان مي دهد كه عناصر هميشه آسان ترين راه ممكن درك مي شوند. سادگي كل بر اهميت ويژگي هاي برجسته تاكيد مي كند. اين مي تواند به عنوان يك مزيت در وب سايت مورد استفاده قرار گيرد. آن را ساده نگه داريد و بر آنچه واقعا مهم است ، تمركز كنيد . به عنوان مثال ما سعي كرديم وب سايت مان را ساده و تميز نگه داريم تا بتوانيم به آنچه كه واقعا ميخواهيم ارتباط برقرار كنيم تمركز كنيم. شكل 7 يك عصاره از يكي از صفحات ما را نشان مي دهد.

قانون تقارن

اين قانون شامل اين واقعيت است كه ما اشكال متقارن را بيش از نامتقارن ترجيح مي دهيم. اشياء يا ترتيبات متقارن با جنبه هاي مثبت مانند ثبات، سازگاري و ساختار همراه است. از سوي ديگر، تطبيق هاي نامتقارن، تصور منفي را به وجود مي آورند، مثلا چيزي اشتباه است، گم شده يا نا متعادل است .

البته يك وب سايت هرگز نمي تواند به طور كامل متقارن باشد، كه به هيچ وجه اين ايده نيست، اما ممكن است به تقارن درك شده توجه شود. بنابراين تقارن لزوما نبايد توسط محتوا ايجاد شود، بلكه مي تواند توسط عناصر زيبايي شناختي مانند رنگ يا طراحي بوجود آيد. به عنوان مثال، رئيس وب سايت بي بي سي با استفاده از يك تصوير انتزاعي از يك جهان در پس زمينه براي ايجاد يك ظاهر هماهنگ و متعادل استفاده كرده است.

قانون تجربه

يكي ديگر از قوانين Gestalt كه مي تواند بسيار مفيد باشد قانون تجربه است. اين توضيح مي دهد كه مي توان انتظار داشت كه ديگران از دانش قبلي خود براي شناخت عناصر خاص استفاده كنند. مثال معمولي مربوط به دستور زبان و املا است. به عنوان مثال گاهي اوقات يك اشتباه املايي را ناديده مي گيريم زيرا ما يك كلمه را به عنوان يك كلمه به ياد مي آوريم و به هيچ وجه در هر حرفي به طور خاص نگاه نمي كنيم.

چشم انداز

يك ليست كامل از قوانينGestalt  مختلف وجود دارد، حتي بيشتراز چيزي كه در اين مقاله درمورد آن بحث كرديم . برخي از قوانين Gestalt منحصر به فرد هستند، برخي ديگر با يكديگر همپوشاني دارند، بعضي ديگر براي طراحي سايت بسيار مفيد هستند، بعضي ديگر كمتر، ممكن است بعضي از آنها ساده باشد، ديگران پيچيده تر هستند. اما به طور كلي مي توان نتيجه گرفت كه قوانين Gestalt توصيه هاي خوبي مي دهند، مانند چگونگي دسته بندي عناصر كه متعلق به يكديگر هستند، چگونه توجه به عناصر مهم را جلب مي كنند يا اينكه چگونه تعادل و ثبات را ايجاد مي كنند.

هنگام طراحي سايت يا سئو بايد قوانين Gestalt را در نظر داشته باشيد. با يك طراحي جامد و سازگار شروع كنيد و پايه اي براي يك وب سايت موفق ايجاد كنيد. پس از مدتي با قوانين Gestalt به طور كامل آشنا مي شويد،و خواهيد ديد كه آنها چگونه دروني مي شوند و شما آنها را به طور طبيعي و ناخود آگاهانه استفاده ميكنيد .

همچنين شما مي توانيد به طور خاص تست كنيد كه آيا برخي از قوانين Gestalt را با موفقيت انجام داديد يا خير. آيا مي خواهيد بدانيد كه كاربران خود محتواي خاصي را به عنوان يك واحد درك مي كنند؟ يا اينكه در مورد نظم سايت شما چه فكري مي كنند؟ فكر مي كنند طراحي كلي وب سايت شما هماهنگ است يا بي نظم ؟ يا بر عناصري كه مي خواهيد آنها روي آن تمركز كنند، تمركز مي كنند؟ شما به راحتي مي توانيد طرح خود را تست كنيد و پاسخ هاي اين سوالات را پيدا كنيد - حتي در مرحله مفهومي.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/19/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.