تجربه كلي كاربر خوب يك جنبه ضروري براي يك طراحي سايت موفق است. اصطلاح تجربه كاربر به تازگي به عنوان يك روند محبوب شناخته شده است، اما چگونه مي توانيم تجربه كاربر را توصيف كنيم و چگونه مي توانيم اطمينان حاصل كنيم كه مقدار كافي از آن را در طراحي سايت خود ارائه مي دهيم؟
براي حفظ ساده آن، تجربه كاربر توصيف مي كند كه چگونه كاربران يك طراحي سايت را درك مي كنند، چه نوع احساساتي در هنگام بازديد از يك وب سايت دارند و اينكه آيا آنها به اندازه كافي انگيزه اي براي بازگشت دارند يا خير. اين تجربه ذهني بر اساس بخش بزرگي يعني ظاهر يك طراحي سايت است.
البته طراحي سايت زمينه تخصص خود را دارد و مي توان ادعا كرد كه تنها طراحان با تجربه قادر به يك طراحي سايت خوب هستند و بنابراين پايه اي براي تجربه هاي كاربران حرفه اي فراهم مي كنند. برخي از اصول اساسي وجود دارد كه تنها به حرفه اي ها براي يك طراحي سايت جذاب - به اصطلاح "قوانين گشتالت" كمك نمي كند.
قوانينGestalt
قوانين Gestalt اصول و يا پيشنهادات ساده اند كه تفاوت عناصر مختلف را هنگامي كه آنها را به روش هاي گوناگون و معين تركيب ميكنيم نشان ميدهد. قوانين Gestalt مي توانند به عنوان مثال ساختار و احساس يكپارچگي در يك وبسايت ايجاد كنند، آنها پيشنهاداتي را در مورد چگونگي توجه به عناصر مهم و يا ايجاد چشمانداز متعادل و ثابت را ارائه مي دهند.
قوانين Gestalt مباني خود را در روانشناسي پيدا مي كنند و براي اولين بار در قرن بيستم معرفي شدند. Gestalt يك اصطلاح آلماني است و مي تواند با "شكل" يا "فرم" ترجمه شود. قوانين Gestalt اساسا در مورد چگونگي درك عناصر و سازماندهي به يك واحد متحد هستند.
هدف از اين مقاله، ارائه خلاصه اي از قوانين Gestalt معمول،توضيح اثرات احتمالي آنها وارائه نمونه هايي از نحوه دقيق قوانين مختلف در يك وب سايت است. قوانين Gestalt به نظر مي رسد بسيار ساده است، اما اثرات آنها مي تواند تاثير بزرگي در تجربه كاربر وب سايت داشته باشد. در اين مقاله قوانين Gestaltزير مورد بحث قرار ميگيرد: قانون مجاورت، قانون شباهت، قانون بسته شدن، قانون ثبات خوب، قانون شكل و زمين، قانون ساده، قانون تقارن و آخرين اما نه كم قانون تجربه.
قانون مجاورت :
قانون نزديكي نشان مي دهد كه عناصر نزديك به يكديگر تمايل دارند به عنوان يك واحد درك شوند. اين مي تواند براي مثال بسيار مفيد باشد اگر مي خواهيد دو دسته عناصر را در يك صفحه وب نشان دهيد كه هر كدام داراي بيش از يك قطعه محتوا هستند،شما مي توانيد به راحتي تكه هاي يك دسته را نزديك تر به هم قرار دهيد تا اينكه بخواهيد بين دو دسته فاصله بندازيد.
شكل 2 نشان مي دهد چگونه اين قانون Gestalt در وب سايت UX Booth براي دسته بندي عناصر متعلق به يكديگر استفاده مي شود. فاصله هاي گوناگون بين عناصر به ما سه ستون را در بر مي گيرند، كه هر كدام شامل يك تيزر در هر مقاله مي باشد.
قانون شباهت :
قانون شباهت ادعا مي كند كه عناصر كه به نظر مي رسد مشابه هستند به عنوان يك واحد درك مي شوند. بنابراين عناصر براي مثال هم رنگ، هم شكل يا ساير خصوصيات مشترك، متعلق به هم در نظر گرفته مي شوند. اين پديده مي تواند براي گروه بندي عناصر با هم به يك دسته محدود باشد. در شكل 3 شما مي توانيد ببينيد كه چگونه CNN از اين قانون Gestalt استفاده مي كند تا موضوعات مختلف را در يك دسته ي اخبار به عنوان يك واحد ارائه كند.
قانون بسته شدن
قانون بسته شدن توضيح مي دهد كه چرا عناصر به رسميت شناخته مي شوند، حتي اگر آنها ناقص و يا وجود ندارد. اين به خاطر تجربيات گذشته ما و دانش پيشين در مورد اشكال و ارقام احتمالي است، بنابراين ما بصورت ذهني مي توانيم جزء گمشده يك عنصر را تكميل كنيم. شكل 4 نشان مي دهد كه چگونه از اين قانون براي صفحه اصلي usabilla.com استفاده مي كنيم. يك پس زمينه سفيد با گوشه هاي گرد است كه به سمت پايين صفحه اجرا مي شود. با اين حال، عناصر را در پايين صفحه نمي بينيم، اما مي توانيم تصور كنيم كه محدوده محتوا همچنان ادامه دارد.
قانون ادامه مطلب
قانون ادامه كار مي تواند به هر دو جنبه طراحي و همچنين محتواي محتواي عناصر اعمال شود. چشم ها مي توانند به راحتي و به طور طبيعي عناصر را دنبال كنند كه در امتداد خط پيوسته مرتب شده اند، بنابراين اين عناصر به عنوان يك واحد درك مي شوند. علاوه بر اين، عناصري كه هم به صورت منطقي يا هم از لحاظ موقتي دنبال مي شوند، به عنوان واحد نيز درك مي شوند.
شكل 5 نشان مي دهد كه چگونه Concept7 از قانون ادامه كار در وب سايت خود استفاده مي كنند. Concept7 از يك فلش كوچك ( در سمت راست پايين سمت راست ) براي هدايت چشم كاربران استفاده مي كند.