يكي از جالب ترين نتايج به دست آمده از اين تحقيقات سئو حول محور خريد از برندي خاص است. آمازون اكو سهم قابل توجهي در مقايسه با سال 2018 به دست آورده است و گوگل هوم قسمتي از آمار و ارقاممربوط به خريد خود را از دست داده است. تعداد افرادي كه اعلام كردهاند قصد دارند بلندگوي گوگل هوم را خريداري كند از 58 درصد در سال 2018 به 17 درصد در اين سال كاهش يافته است. امكان دارد كه 58درصد از دستگاه هاي توليد شده توسط شركت گوگل به فروش برسند، اما كاهش آمار و ارقام مربوط به اين دستيار صوتي سئو بسيار قابل توجه است.
اما دستگاه گوگل هوم ميني شاهد چنين كاهشي در آمار و ارقام خود نبوده است. 26 درصد مخاطبان اعلام كردند كه علاقه مند به خريد يك برند جايگزين هستند كه اين برند ها ممكن است شامل Sonos وApple Homepod باشد. گرچه اين مورد در گزارشات سئو به طور كامل مشخص نشده است.
اقليت قابل توجه، يعني 41 درصد از پاسخ دهندگان اعلام كردند كه نگرانيهايي در مورد دستياران صوتي سئو دارند. در پاسخ به پرسش هاي متداول، پاسخي كه بيش از همه تكرار شده بود اين بود كه اطلاعات شخصي من در اين دستياران صوتي به خوبي حفظ نمي شود (52%)، پس از آن برخي افراد يعني 41 درصد آن ها اعلام كردند كه اين دستگاه ها دائماً در حال شنيدن يا ضبط كردن گفته هاي آن هااست و سپس 36 درصد اين افراد اعلام كردند كه قصد ندارند تا داده ها يا اطلاعات شخصي شان توسط اين دستگاه ها استفاده شود. با توجه به آگاهي هاي اخير در مورد كاركنان آمازونكه در حال گوش دادن به صحبت هاي انجام گرفته توسط الكساهستند، اين نگراني ها غير منطقي به نظر نمي رسد؛ با اين وجود شركت آمازون اعلام كرده است كه تنها به قصد بهبود تشخيص صدا و رفع ايرادات فني به اين مكالمات گوش داده است.
در نظرسنجي كه در رابطه با خريد با استفاده از دستياران صوتي انجام گرفته است، بيش از 41 درصد افراد اعلام كردهاند كه از برخي خريدهاي خود را از طريق دستياران صوتي انجام دادند در حاليكه 6.5 درصد اعلام افراد اعلام كردند كه از خريد خود از طريق دستيارانش صوتي راضي نبودهاند. 59 درصد افراد اعلام كردند كه تا به حال خريدي از طريق دستياران صوتي انجام ندادهاند و 27درصد افراد حاضر در اين گروه اعلام كردهاند كه قصد دارند در آينده چندين خريد با استفاده از اين دستيار صورتي سئو انجام دهند. بيش از نصف اين افراد، يعني 54 درصد آن ها اعلام كرده اند كه باور دارند دستياران صوتي به آن ها كمك ميكند تا بتوانند خريدهاي خود را از طريق آن انجام دهند و ديگر براي انجام خريد هاي كوچك به صورت حضوري به فروشگاه ها مراجعه نكنند.
خريداران و فروشندگان بلندگوهاي صوتي در چندين سال آينده تبديل به يكي از مهم ترين كانال هاي ارتباطي در امر خريد مي شوند. فعاليت هايي كه در ليست بالا اعلام شد نشان ميدهد كه برخي از عملياتمربوط به جستجو در طول زمان به كانال هايصوتي انتقال مي يابند.
بازاريابان مرتبط با اين زمينه، بايد برخي پيشرفت ها مانند بهينه سازي صدا و ساير روش ها را در اين زمينه به كار بگيرند. براي مثال اگر داراي خدمات محلي سئو هستيد و آن ها را به مشتريان خود ارائه مي دهيد، بايد چندين اقدام براي معرفي خدمات خود در بخش گوگل هوم انجام دهيد. همچنين براي استفاده مشتريان از برند وخدمات تان، بايد سعي كنيد خدمات و محتواي خود را در دستياران صوتي و بلندگو هاي هوشمند ارائه دهيد تا بتوانيد مشتريان خود را از اين طريق نيز خشنود نگه داريد.
در آخر، تجربه هاي خريد و تجارتي خاص ممكن است از طريق سخنراني هوشمند رايج شود. بنا براين تجارب خريد از طريق والمارت نشان مي دهد كه آن ها نمونه اي موفق در تجارت الكترونيكهستند كهاقدامات آن ها شامل ايجاد ليست و سفارش مجدد مشتريان است.