2001 تا 2012
از اغاز قرن 21، وب بيشتر و بيشتر با زندگي مردم در اميخته است و همراه با اين اتفاق تكنولوژي وب هم پيشرفت كرده است. همچنين تغييرات چشمگيري در روش استفاده از وب و دسترسي مردم به وب رخ داده است كه باعث تغيير طراحي سايت ها شده است.
از زمان پايان جنگ مرورگر ها، مرورگر هاي جديد به بازار عرضه شده اند كه بسياري از انها open source هستند به اين معنا كه انها به توسعه ي سريع تر تمايل دارند و از استاندار هاي جديد پشتيباني مي كنند. اين ويژگي هاي جديد به عقيده ي بسياري از مردم بهتر از ويژگي هاي مرورگر اينترنت مايكروسافت مي باشد.
W3C استانداردهاي جديدي براي HTML (HTML5) ، CSS (CSS3) و API هاي مربوط به JavaScript عرضه كرد كه هر كدام تغيير يافته و منحصر به فرد بودند. با اينكه HTML5 فقط براي اشاره به ورژن جديد HTML و برخي از APL هاي مربوط به JavaScript استفاده مي شود، استفاده از ان براي اشاره به مجموعه ي استاندار هاي جديد HTML5)،CSS3 وJavaScript ) هم رايج است.
ابزار و فناوري ها
طراحان وب از تعداد مختلفي ابزار براي بخش هاي متفاوتي از مراحل توليد استفاده مي كنند. اين ابزار ها در طي زمان همراه با استانداردها و نرم افزارهاي جديد به روز رساني مي شوند اما اصول انها مانند قبل باقي مي مانند. طراحان وب سايت از برنامه هاي اديت vector و raster براي طراحي فرمت مناسب عكس ها و پيش نمايش وب ها استفاده مي كنند. از فناوري هاي مختلف براي ساختن وب سايت هاي داراي استاندارد هاي W3C، مانند HTML و CSS (كه مي توانستند با دست و يا نرم افزارهاي ساخت وب، كد نويسي شده باشند) استفاده مي شد. ابزار هاي ديگري كه طراحان استفاده مي كنند شامل اعتبارسنج هاي تگ ها و تست كننده هاي قابل استفاده و دسترسي بودن تگ ها (به منظور اطمينان از رعايت معيار هاي دسترسي پذيري وب) مي شود.
مهارت ها و فناوري ها
طراحي بازاريابي و ارتباطات
نحوه ي طراحي بازاريابي و ارتباطات در يك وب سايت هدف ان كسب و كار را مشخص مي كند. طراحان براي طراحي سايت ملاك هاي مختلفي را در نظر مي گيرند. يك طراح بايد تمايلات و خواسته هاي مخاطب هايش را مورد توجه قرار دهد. وي همچنين بايد نوع وب سايتي كه طراحي مي كند را بداند؛ به طور مثال طراحي سايت business-to-business(B2B) ممكن است با طراحي سايت هاي مشتري مدار مانند وب سايت هاي سرگرمي و خرده فروشي بسيار متفاوت باشد. انتخاب اين ملاك ها بايد با احتياط انجام شود تا زيبايي شناسي و طراحي كلي يك سايت باعث از بين رفتن وضوح و صحت مطالب و يا سهول web navigation (به خصوص در وب سايت هاي B2B) نشود. علاوه بر اين طراحان بايد شهرت مالك و كسب و كار وب سايت را به طور مطلوبي به تصوير بكشند.
طراحي تعاملي و UX
درك كاربر از محتواي يك وب سايت معمولا به درك وي از چگونگي كاركرد وب سايت ها بستگي دارد. كه اين موضع بخشي از طراحي UX مي باشد. تجربه كاربر به طراحي ظاهري وب، دستور العمل هاي واضح و برچسب گذاري هاي مناسب مربوط مي شود. اينكه چگونه يك كاربر متوجه شود از يك وب سايت به طور صحيح استفاده كند به طراحي تعاملي مربوط مي شود. براي مثال اگر يك وب سايت براي كاربران مفيد باشد، استفاده كاربران از ان بيشتر است. طراحان ماهر و باتجربه ممكن است يك طراحي خاص ولي بدون رابط كاربري و ظاهر مناسب را مفيد بدانند. در حالي كه طراحان بي تجربه به فوايد و مزيت هاي يك سايت با ظاهري ساده توجهي ندارند. كه اين موضوع باعث جلو رفتن اين روند براي انواع مختلف كاربران و سهولت دسترسي بيشتر شده است تا كاربران بيشتري را بدون توجه به مهارت و تجربه ي انها جذب كنند. طراحي UX و تعاملي به عنوان طراحي UI شناخته مي شود.