گوگل قصد ندارد تا بخشي از شاخصهاي سئو ي خود را از بين ببرد، آن ها براي راهحل آن بسيار تلاش كردند و اعلام كردند كه اشكالات فني برخي اوقات اتفاق مي افتد و هيچ كدام از اين رخدادها به صورت عمدي رخ نداده است. شركت گوگل همچنين اعلام كرد كه اخبار مربوط به سئو را به صورت عمدي پنهان نكرده است؛ بلكه عدم انتشار اين اخبار اشتباهي است كه از سوي آن ها رخ داده است. اشتباهات در هر دو مبحث ارتباطات و اشكالات فني رخ مي دهد. بنابراين شركت گوگل رسما اعلام كرد كه بابت اتفاقات اخير پيش آمده در سئو متاسف هستند.
اما آيا معذرت خواهي كافي است؟
آيا توليدكنندگان محتواي سئو ، جستجوگرها، مديران وبلاگ توسعه دهندگان و ... لايق رفتاري بيش از عذرخواهي هستند؟ پاسخ اين سوال مثبت است. اغلب افراد متوجه هستند كه شركت گوگل يك سرويس رايگان است و در حال حاضر به افراد اجازه مي دهد كه از ترافيك سئو ي آن استفاده كنند تا وب سايت هاي خود را در فهرست جستجوي سئو ي گوگل قرار دهند. اما زماني كه شركت گوگل ارسال رايگان ترافيكسئو ي خود به افراد را متوقف كند و اين كار را به صورت اشتباه يا به طور هدفمند انجام دهد، چه انتظاراتي از شركت گوگل داريم؟
شفافيت
حداقل كاري كه شركت گوگل مي تواند انجام دهد اين است كه شفافيت بيشتري در مورد مسائل پيش آمده در سئو داشته باشد. به عنوان مثال، با اشكال نمايه سازي يا ايندكسينگ سئو ي پيشآمده، شركت گوگل عذرخواهي كرد و افراد را در جريان وضعيت مشكل پيش آمده قرارداد، اما به صورت دقيق اعلام نكرد كه اين مشكل چه تاثيري در آمار و ارقام جستجوهاي انجام گرفته در سئو داشته است يا تأثير آن در سايت هاي به خصوص و شخصي به چه صورت بوده است. در واقع، ابزار گزارش دهي كنسول جستجوي سئو ي گوگل در حال حاضر گزارشات خود را مبني بر وب سايت هاي به خصوص و شخصي منتشر كرده است.
جان مولر از شركت گوگل در ويديويي اعلام كرده است كه شركت گوگل هم چنان بايد محبوبيت خود را بين كاربران حفظ كند و اين كار را با انجام دادن مراحل زير طي كند:
- چه اشتباهي در سئو رخ داد؟
- مراحل رسيدگي به اشتباهات سئو
- از چه زماني اين اشتباهات سئو افزايش پيدا كرد؟
- تصوير كلي مشكلات پيش آمده چه بود؟
او همچنين اعلام كرد:
از نظر من، در ابتدا نياز است تا صبر كنيم و ببينيم كه اين مشكلات چه تاثيراتي در سئو به همراه داشته اند و سپس موضوع مد نظر اين است كه آيا مي توانيم در رابطه با آمار و ارقام مشكلات پيش آمده صحبت كنيم يا قادر نيستيم تا آمار و ارقام مشخصي را به كاربران خود براي سئو ارائه دهيم. چه نوع از آمار و ارقامي براي مشكلات پيش آمده منطقي به نظر مي رسد. اين سوالات در مورد مشكلات سئو همچنان در ذهن كاربران و كاركنان شركت وجود دارد.
شركت گوگل همچنين اعلام كرد كه بسياري از افراد در شركت گوگل از مشكلات پيش آمده ي سئو آگاه هستند و همواره در رابطه با آن بحث و گفت و گو مي كنند، اما چه اتفاقي رخ خواهد داد. آن ها چگونه مي توانند اين مشكل سئو را درست كنند و باعث خشنودي توليد كنندگان محتواي سئو شوند؟ زيرا اين افراد بخشي حياتي در اكوسيستم گوگل هستند. اين سوالات بايد به وضوح پاسخ داده شوند تا بتوانند تا حدي باعث رفع ناراحتي كاربران درباره ي سئو شوند.
هنگامي كه از جان مولر پرسيده شد كه آيا شركت گوگل بابت مشكلات پيش آمده عذرخواهي خواهد كرد، او پاسخ داد:
"من هيچ ايده اي ندارم. مي دانم كه افراد زيادي درگير اين مشكل سئو شدهاند" اما او همچنين اضافه كرد كه: مشكلات فني گاهي اوقات رخ مي دهد و سئو ي هيچ وب سايتي از اين قاعده مستثنا نيست. او همچنين اعلام كرد كه اين مشكل تنها يك طرفه نيست و شركت گوگل را نيز تحت تاثير قرار داده است.