جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

استفاده از جاوا اسكريپت براي انتشار محتوا ( قسمت دوم )

۹ بازديد

ابزار بازرسي URL در GSC

كنسول جستجوي گوگل يا جي اس سي، توانايي ارائه صفحات خود براي مدت زمان طولاني با استفاده از گوگل بوت (Googlebot) براي دسكتاپ و گوگل بوت براي گوشي هاي هوشمند از طريق ابزار سئو گوگل فراهم كرده است. شركت گوگل اين كار را به خوبي انجام داده است، اما به تازگي نيز ابزار قدرتمندي جديد را راه اندازي كرده است كه توانايي بسيار بيشتري دارد. نام اين ابزار، "ابزار بازرسي “URL است.

اطلاعات URL

اين ابزار، اطلاعات وسيعي در رابطه با url هاي موجود بر روي سايت شما فراهم مي كند كه اين اطلاعات شامل نمايان شدن url ها و محتواي سئو ، مشكلات پيش آمده در هنگام ايندكس (Index) شدن يا نمايه شدن، كانونيكاليزاسيون (تگ Canonical (به عنوان مثال "rel Canonical") يك راه براي گفتن اين موضوع به موتورهاي جستجو است كه يك URL خاص نشان دهنده كپي اصلي يك صفحه است. با استفاده از تگ Canonical از مشكلات ناشي از محتواي مشابه يا تكراري كه در چندين URL نمايش داده مي شود جلوگيري ميكنيم. به طور كلي تگ Canonical به موتورهاي جستجو مي گويد كه چه نسخه اي از نشاني اينترنتي بايد در نتايج جستجو نمايش داده شود.) اطلاعات، توانايي مشاهده html ارائه شده و موارد ديگر است.

اطلاعات index شده

همان طور كه اشاره شد، مي توانيد HTML ارائه شده را براي صفحاتي كه قصد آزمايش و تست سئو ي آن ها را داريد مشاهده كنيد. اگر بر روي "View crawled page" كليك كنيد، مي توانيد سه تب (Tab) را در قسمت راست صفحه مشاهده كنيد. اين طرح‌ها شامل اچ تي ام ال هايي است كه گوگل در هنگام فرآيند ايندكسينگ (Indexing) آن ها را تهيه كرده است.
كليك بر روي اين تب ها از اين جهت حائز اهميت است كه اطلاعات موجود در آن ها مي‌تواند شامل html پايداريا استاتيك، يا html ارائه شده باشد. نوع اچ تي ام ال ها بسته به مدت زمان پردازش آن ها است.

تب دوم

تب دوم شامل اسكرين شاتي از صفحه ارائه شده (Rendered) است (تنها هنگام تست زنده url ها از طريق دكمه تست url زنده). در بهترين حالت، محتواي سئو ي شما به صورت كامل ارائه شده است و هيچ گونه نقصي ندارد؛ اما بسيار كم پيش مي‌آيد كه چنين حالتي رخ دهد و هيچ گونه نقص و عيبي رخ ندهد. متاسفانه بعضي مواقع اسكرين شات منتشر شده، صفحه ارائه شده را به صورت دقيق بازتاب نمي دهد. اين مشكل ممكن است به دليل مشكلاتي هنگام ارائه يا رندرينگ باشد، يا مشكل ايجاد شده مي تواند به دليل خارج شدن ابزار بازرسي از رده زماني باشد. به همين دليل بسيار مهم است كه همواره كد اچ تي ام ال ارائه شده را چك كنيد تا ببينيد محتواي مورد نظر موجود است, و نبايد تنها به اسكرين شات ارائه شده اتكا كنيد.

در رابطه با بحث خارج شدن ابزار بازرسي سئو از رده زماني، John Mueller از شركت گوگل توضيح مي دهد كه اين مسئله بسيار عادي است و از آن جايي كه سيستم رندرينگ حقيقي گوگل، اغلب اوقات منابع مورد نظر را Cache مي كند، از اين بابت مدت زمان بيشتري سپري مي‌شود. پس فقط در هنگام استفاده از ابزار بازرسي url آن را در نظر بگيريد. ممكن است توضيحات بالا كمي براي شما سر درگمي به وجود آورد بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم كه ويديويي از John Mueller كه توضيحاتي در اين رابطه ارائه مي‌دهد را مشاهده كنيد:

تب سوم

تب يا برگه سوم حاوي اطلاعات مفيدي در مورد url مانند كدهاي پاسخ و منابع صفحه هايي است كه نمي توان آن ها را بارگذاري كرد. همچنين اين طرح شامل پيامهاي كنسول جاوا اسكريپت است كه مي توانيد در آن خطا ها و هشدارهاي داده شده را مشاهده كنيد.

نكته هاي مهم در رابطه با عامل كاربري گوگل بوت: هنگامي كه ابزار بازرسي سئو url براي اولين بار به كار گرفته شد، مي توانيد از طريق آن رندر دسكتاپ و موبايل را از طريق ابزار مشاهده كنيد. به برخي دلايل، اين روش مدت كوتاهي پس از به كارگيري آن تغيير كرد و ابزار مورد نظر تنها قادر است به شما اجازه دهد تا بتوانيد اچ تي ام ال ارائه شده را از طريق عامل كاربري مشاهده كنيد؛ كه اين عامل كاربري با وضعيت فعلي ايندكسينگ شما هم خواني دارد.

براي مثال، اگر به بخش Mobile-first indexing (در يك توضيح ساده ميتوان گفت با معرفي الگوريتم Mobile First Index محتوايي كه در موبايل نمايش داده ميشود معيار تصميم گيري گوگل براي جايگاه شما خواهد بود نه آنچه در نسخه دسكتاپ صفحه در دسترس است.) منتقل شده ايد، بنابراين تنها قادر خواهيد بود تا html ارائه شده و اسكرين شات هايي از طريق گوگل بوت براي گوشي‌هاي هوشمند را مشاهده كنيد؛ و اگر هنوز به بخش Mobile-first indexing منتقل نشده ايد، بنابراين مي توانيد رندرهاي دسكتاپ را مشاهده كنيد.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/47/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.