جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

رابط كاربري مترو (Metro User Interface) - قسمت دوم

۸ بازديد

براي سبك طراحي سايت مترو، سيستم انحصاري خاصي توسعه يافته است كه مايكروسافت از آن ها براي ايجاد سيستم عامل و برنامه هاي كاربردي خود استفاده مي كند. اين شركت به طراحان برنامه‌هاي شخص ثالث نيز توصيه مي كند كه از همان روش استفاده كنند.

 

هدف اصلي طراحي سايت اين سيستم، تمركز بر محتواي كاربران است. هنگام كار با دستگاه الكترونيكي، كاربر قصد دارد به تمامي داده هاي خود دسترسي داشته باشد، يا برخي از وظايف خود را به راحتي و با حداقل مزاحمت توسط موارد ديگر انجام دهد.

بنابراين، نقش رابط كاربري اين است كه كاربر را به سرعت و به راحتي به اهداف خود هدايت كند و كاري كند تا كاربر مورد نظر بتواند آنچه را كه مي خواهد در طراحي سايت انجام دهد. اگر رابط كاربري تنها وظيفه اشاره‌گر به مسير مورد نظر را داشته باشد، ارزش خود را به طور كامل از دست خواهد داد. به همين دليل، مايكروسافت براي بهبود رابط كاربري از عناصر تزييني و پس زمينه استفاده نمي كند تا اين موارد باعث حواس پرتي كاربران نشود؛ بلكه تنها مهم ترين موارد را در رابط كاربري جاي مي‌گذارد. اين امر باعث مي شود كاربران بتوانند اطلاعات را به طور كامل و درست درك كنند.

البته، رابط كاربري طراحي سايت بايد ظاهري دلچسب داشته باشد و احساس خوبي به كاربران منتقل كند. با اين حال، زيبايي آن نبايد بر روي سرعت و ظرافت اطلاعات تاثير داشته باشد. بنابراين، در رابط كاربري ابزار هاي بصري زيادي براي كاربران در نظر گرفته نشده است. با اين حال، شركت مايكروسافت معتقد است كه در دسترس بودن، به معناي امكان دستيابي به نتايج مورد نظر است. در ابتدا، بايد توجه خود را به سمت نوشته ها و ويژگي هاي فونت جلب كنيم. اندازه، سبك و مكان نوشته ها مي تواند موارد بسيار زيادي را براي شما مشخص كند. گاهي اوقات، تاثير بصري نوشته مي تواند بسيار قوي تر از اطلاعات به كار رفته در وب سايت باشد و بهتر است اين امر را در رابط كاربري در نظر بگيريد.

در ويندوز فون 7، شركت مايكروسافت مجموعه فونت هاي خاصي را طراحي كرده است.

در طي توسعه ي فونت هاي متفاوت در طراحي سايت ، توجه خاصي به ميزان خوانايي آن شده است. در نتيجه، كاربر مي تواند حتي با نگاهي كوتاه نوشته مورد نظر را درك كند و نيازي نيست تا معني حروف را درك كند. علاوه بر اين، فونت هاي به كار رفته حتي با نوشته هاي بسيار كوچك نيز قابل خواندن است.

در نهايت، اين نكته توسط شركت مايكروسافت نيز تأييد شده است كه اين فونت تنها از نظر بصري زيبا است. يكي از اولويت هاي مهم ديگر، اين است كه نوشته هاي استفاده شده بايد پويا باشد و بر روي حركات تمركز كند. اين عبارت توضيح كمي سختي دارد اما ايده اصلي آن اين است كه ساختار و ظاهر رابط رابط كاربري بايد كاربران را تشويق كند تا به سمت جلو حركت كنند و به آن ها نشان دهد كه امكانات و اطلاعات بيشتري پيش روي آن ها است.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/103/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.